Omdat mijn huidige camper dit jaar zo’n 15 jaar oud is wordt het tijd om een nieuwe te gaan bouwen. Ik heb daarvoor een mooie 5 jaar oude Nissan NV400 L2H2 gekocht. Dit is hetzelfde model als een Renault Master. Ik heb de oude camper voor de laatste keer ingepakt voor een korte meivakantie. Daarna wordt hij verkocht en ga ik aan de slag met de Nissan.
Ik ga nu voor de vijfde keer een camper bouwen op basis van een busje. Mijn eerste was een Suzuki-minibusje, de tweede een oude Fiat, de derde een Renault Master L1H2 en de vierde een Renault Master L2H2. Zoals gezegd, de Nissan NV400 is vrijwel gelijk aan de Renault Master.
De laatste drie campers zijn gebouwd op ongeveer hetzelfde (eigen) ontwerp. Dit is intussen een beproefd concept waar ik nu al 20 jaar in woon en werk. De laatste jaren is mijn camper steeds meer een bedrijfsauto geworden, waar ik elke dag mee rondrijd. Ik gebruik ‘m ook privé.
In de aanloop van dit project heb ik me opnieuw verdiept in het ontwerp. Daarvoor heb ik ook het internet afgestruind om nieuwe ideeën op te doen. Tot mijn verwondering heb ik geen betere ontwerpen kunnen vinden. Wat ik tegenkom is ronduit onpraktisch en onhandig. Ik heb geen patent op mijn ontwerp en wil deze graag delen. Daarom hieronder wat beeldmateriaal van het ontwerp, waarmee ik komende zomer aan de slag ga.
Bovenstaand filmpje toont de inrichting tijdens het reizen. De keuken met koelkast zit rechts. De bank met tafel mag tijdens het rijden niet gebruikt worden. Ik heb drie zitplaatsen voorin de cabine (niet weergegeven) met veiligheidsriemen.
De tafel kan tijdens het rijden ook worden weggehaald. Dit doe ik bijvoorbeeld als we fietsen willen meenemen. Deze zetten gewoon achterin tegen de keuken. Ik gebruik te camper ook als vrachtauto. Ik gooi dan de kussens eruit en zet te tafel weg.
Achterin staan jerrycans voor drinkwater en afvalwater. Daar ligt ook het reservewiel. Verder is er ruimte voor stoeltjes, klaptafel, de elektronica en de accu. Dit is niet in detail uitgewerkt.
Tijdens het koken wordt afdekking van het aanrecht naar links geschoven. Daarop wordt een inductie kookplaat gezet en aangesloten aan 230V spanning van de omvormer. De kookplaat zit tijdens het reizen onder in de lade. Op deze manier is er veel ruimte om te koken. Ook de tafel is binnen handbereik.
Er komt een flinke set zonnepanelen op het dak, waarmee de Lithium accu wordt opgeladen. Een zware omvormer (2500 Watt) zorgt voor voldoende power voor de inductie-kookplaat. De verwarming werkt op diesel uit de brandstoftank. Hierdoor heb ik geen LPG-installatie meer nodig.
De zitbank is zodanig ontworpen dat deze kan worden omgezet naar een twee persoons bed van 190 x 150 cm. Het tafelblad bestaat uit twee lagen die samen precies tussen de banken passen. De zijkant van de bank klapt op en wordt met een steun op zijn plaats gehouden. De kussens van de bank passen precies in het bed.
De keuken is gedeeltelijk geopend, zodat we bij de wasbak en het kraantje kunnen om ons te wassen. Op het aanrecht hebben we een plasemmertje (met deksel) staan. We hoeven er dus ‘s-nachts niet uit.
Half mei begin ik met de bouw van de nieuwe camper. Ik denk dat ik daar wel de hele zomer mee bezig ben. Ik zal daarvan regelmatig een bericht maken om geïnteresseerden op de hoogte te houden. Als je gedetailleerde tekeningen van het ontwerp wilt dan moet je gewoon even bellen.