Roof-website of Afroom-website?

Bericht van Rattenjager Jos Kruis.

Beroepsgroepen hebben last van Websites die potentiële klanten naar zich toe trekken. Ik was daarom blij toen ik onderstaand nieuwsbericht las over een maatregel van Google om malafide slotenmakers te weren uit de zoekresultaten. Als ZZP’er heb ik last van websites die hoog in de Google zoekresultaten verschijnen en die niets anders doen dan klanten afvangen en doorverwijzen. Ik noem ze Roof-websites omdat ze de markt van een beroepsgroep afromen zonder daar iets voor te doen.

Zie onderstaande link voor het hele verhaal…

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5214147/google-sloten-maker-slot-maken-slotenmaker

In dit geval gaat het om een situatie waarin agressieve slotenmakers klanten veel geld laten betalen door te intimideren. Kennelijk moet het zover komen voordat Google ingrijpt. Deze slotenmakers betalen veel geld om hun websites en advertenties boven in de zoekresultaten van Google te krijgen.

Wat veel klanten niet weten is dat tegenwoordig vrijwel alle beroepsgroepen worden geplaagd door Roof-websites. Ik merk het zelf als ongediertebestrijder. Ik moet heel veel moeite doen om als lokale rattenjager in Houten überhaupt gevonden te worden op Google. Nu ben ik een ICT-specialist en ben in staat om mijn website vindbaar te maken. De gemiddelde lokale ongediertebestrijder heeft deze kennis niet en heeft ook niet de middelen om deze kennis in te huren.

Dat geldt niet voor gespecialiseerde Roof-websites. Voor iedere beroepsgroep zijn dergelijke rovers opgestaan. Het recept is simpel en bestaat uit de volgende stappen:

  • Je maakt een aantrekkelijke website die met veel deskundigheid zo wordt ingericht dat de site hoog scoort in de zoekresultaten.
  • Dan start je een kostbare en agressieve reclame campagne om alle klanten naar jouw site te trekken.
  • Vervolgens benader je ongediertebestrijders, die hun klanten voortaan via de website toegespeeld krijgen. Natuurlijk tegen betaling van een kleine vergoeding.
  • Zodra de Roof-website de markt in handen heeft gaan de vergoedingen omhoog. Het verdienmodel begint te lopen zonder dat de website toegevoegde waarde levert.
  • Het model wordt verder uitgebouwd door meer Roof-websites onder andere namen te lanceren (of over te nemen) die ook overkomen als ongediertebestrijdingsbedrijven. Klanten denken dan dat er concurentie is terwijl het gewoon hetzelfde bedrijf is dat intussen de complete markt afroomt.

De huidige praktijk onder ongediertebestrijders is dat Roof-websites voor iedere nieuwe klant zo’n €25,- in rekening brengen bij de lokale ongediertebestrijder die dan ook nog dankbaar moet zijn. Deze worden natuurlijk bij de klant in rekening gebracht.

Roof-websites herkennen. Het is belangrijk voor potentiële klanten om dergelijk websites te vermijden en even verder te kijken naar de lokale rattenbestrijder waar ze naar zoeken. De rovers zijn gemakkelijk herkennen.

  • De website heeft een pakkende algemene naam
    • Ongediertebestrijding
    • Meldpuntongedierte
    • Beestjeskwijt
    • Ongedierteoffertes
    • Etc…
  • De websites komen altijd tevoorschijn. Ook als je naar een ongedierte bestrijder in jouw dorp zoekt.
  • De dienstverlener werkt in heel Nederland.
  • Je moet contact zoeken met een invulformulier of een algemeen 088 of 0900 nummer.
  • Je krijgt de indruk dat je met één groot bedrijf te maken hebt.

Sommige (zoals ongedierteoffertes) maken geen geheim van hun structuur en zorgen voor meerdere offertes van lokale ongediertebestrijders. Deze site hoort onder de vlag van Homedeal, die voor alle beroepsgroepen websites heeft. Homedeal heeft ook verhuisoffertes, architectoffertes en nog 40 andere beroepen. Het verdienmodel is echter hetzelfde. Afromen van de markt zonder zelf toegevoegde waarde te leveren. Of althans heel weinig.

Wat kunnen we hiertegen ondernemen?

Ik denk dat kleine ondernemers en ZZP’ers zelf verenigingen of coöperaties moeten oprichten om elkaar te helpen aan klanten. Zij kunnen samen een website voor hun beroepsgroep (laten) ontwikkelen, die het kan opnemen tegen de roofwebsites. Verder kan de vereniging zelf de markt informeren en potentiële klanten waarschuwen voor de prijs opdrijvende Roof-website. Misschien kan de vereniging de dialoog met Google voeren over het weren van Roof-websites voor hun beroepsgroep.

Twee beroepsgroepen zijn al aan de slag. De bonafide slotenmakers hebben hun eerste overwinning geboekt op de rovers. De Ecologische Rattenjagers zijn ook bezig met hun vereniging ERANED en nemen de handschoen op tegen Roof-websites.

Https://rattenjagers.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *